مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

انتقال دارایی از والت بیت کوین کور به الکتروم؛ انتقال فایل wallet.dat به الکتروم
انتقال دارایی از والت بیت کوین کور به الکتروم؛ انتقال فایل wallet.dat به الکتروم

انتقال دارایی از والت بیت کوین کور به الکتروم؛ انتقال فایل wallet.dat به الکتروم

در این مقاله به نحوه انتقال ارزهای دیجیتال و فایل wallet.dat از والت بیت کوین کور به الکتروم می پردازیم. بعضی کاربران قصد دارند بیت کوین های خود را از فایل پشتیبان wallet.dat به کیف پول دیگری به ویژه الکتروم منتقل کنند و یا فرصت کافی برای همگام سازی اولیه والت بیت کوین کور ندارند که با توجه به نوع سخت افزار شما ممکن است چندین ساعت زمان ببرد.

چگونگی بک آپ کیف پول بیت کوین کور و بازیابی فایل wallet.dat

در ادامه مقاله به نحوه انتقال دارایی از والت بیت کوین کور به الکتروم می پردازیم. اما چرا بعضی کاربران به دنبال انتقال کوین های خود از بیت کوین کور به الکتروم هستند؟

مقایسه کیف پول بیت کوین کور و الکتروم

والت بیت کوین کور، نسخه اصل و رسمی کیف پول بیت کوین و یک کلاینت فول نود است که تراکنش ها را در شبکه بیت کوین تایید و منتشر می کند. کیف پول بیت کوین کور این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بر کوین های خود کاملا کنترل داشته باشند و بالاترین سطح امنیت را ارائه می دهد اما معایبی نیز دارد.

یکی از دلایلی که کاربران کیف پول الکتروم را به بیت کوین کور ترجیح می دهند این است که کلاینت QT کند است. شما نمی توانید کیف پول را لود کرده و بلافاصله از آن استفاده کنید. بلکه باید منتظر همگام سازی کیف پول با بلاک چین بمانید. مشکل اصلی این است که هودلر ها (کاربرانی که ارز دیجیتال را در طولانی مدت ذخیره می کنند) چندین هفته، ماه و یا سال از کیف پول خود استفاده نمی کنند. در نتیجه وقتی مجددا کیف پول خود را باز می کنند، باید ساعت ها و یا حتی یک روز کامل صبر کنند تا بتوانند از والت بیت کوین کور خود استفاده کنند.

در صورتی که همگام سازی والت بیت کوین کور متوقف شد، کاربران میتوانند برای حل مشکل آن از راهنمای موجود در سایت استفاده کنند.

اما به غیر از همگام سازی والت بیت کوین کور، مشکلات بدتری نیز مانند نقص فنی کامپیوتر و از دست رفتن فایل بلاک چین در هارد دیسک شما وجود دارد. در این شرایط باید مجددا کیف پول بیت کوین کور را دانلود و راه اندازی کنید، و کل بلاک چین را از اسکرچ آن وریفای کنید که حجم آن بالای ۳۰۰ گیگ است.

کاربران می توانند از فایل bootstrap.dat برای سرعت بخشیدن به فرایند همگام سازی استفاده کنند. اما به دلیل حجم بالایی که مصرف می کند کاربردی نیست. بنابراین بعضی کاربران به فکر سبک کردن (pruning) بلاک چین می افتند، اما حتی در حالت prune نیز دانلود کل بلاک چین پهنای باند زیادی مصرف می کند. سبک کردن فقط فضای ذخیره سازی آن را کاهش می دهد. 

کیف پول الکتروم

کیف پول الکتروم در مقایسه با والت بیت کوین کور امنیت کمتری دارد اما از نوع کلاینت های سبک (light weight) است و راه اندازی آن نیز سریع است. علاوه بر این الکتروم کیف پول اچ دی است و به کاربران امکان بک آپ و بازیابی کلید با عبارت بازیابی را می دهد. پس از راه اندازی والت، نرم افزار آن ابتدا یک عبارت بازیابی (seed) برای شما تولید می کند که عمدتا ۱۲ کلمه ای است. کاربران باید این عبارت را جای امنی یادداشت کرده و نگه دارند.

در این صورت اگر نقص فنی در کامپیوتر شما ایجاد شود و یا قصد داشته باشید دارایی خود را به کیف پول دیگری منتقل کنید کافی است عبارت بازیابی را وارد کنید و کیف پول شما کاملا بازیابی می شود.

اما والت بیت کوین کور این مزایا را ارائه نمی دهد زیرا کلیدهای خصوصی را در فایل wallet.dat ذخیره می کند و شما باید از این فایل پشتیبان بگیرید. فقط کیف پول بیت کوین کور از wallet.dat پشتیبانی می کند، بنابراین نمی توانید از این فایل در هیچ کیف پول دیگری استفاده کنید.

انتقال فایل wallet.dat به الکتروم و انتقال بیت کوین

بازیابی کیف پول بیت کوین کور و انتقال بیت کوین به الکتروم با استفاده از فایل wallet.dat امکان پذیر نیست. کیف پول الکتروم از این نوع فایل پشتیبانی نمی کند و شما نمی توانید آن را به الکتروم منتقل کنید. همانطور که گفتیم به غیر از والت بیت کوین کور هیچ کیف پول دیگری از فایل wallet.dat پشتیبانی نمی کند.

بنابراین بهترین راه برای انتقال بین کوین از والت کور به الکتروم این است که کوین های خود را به آدرس کیف پول الکتروم خود ارسال کنید. به این ترتیب دارایی شما با عبارت بازیابی الکتروم نیز محافظت می شود.

اما مشکل همگام سازی والت بیت کوین کور همچنان وجود دارد. شما نمی توانید قبل از اتمام همگام سازی کوین های خود را منتقل کنید.

نحوه انتقال بیت کوین از فایل wallet.dat

کیف پول الکتروم علی رغم عدم پشتیبانی از فایل wallet.dat، از انتقال کلید های خصوصی پشتیبانی می کند. شما می توانید با استفاده از کلیدهای خصوصی فایل را منتقل کرده و یا از عملیات سوییپ استفاده کنید. کلید های خصوصی در فایل wallet.dat ذخیره می شوند و برای انتقال بیت کوین از کور والت به الکتروم باید به کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشید.

متاسفانه برای صدور کلیدهای خصوصی باید مجددا والت بیت کوین کور را با استفاده از فایل wallet.dat راه اندازی کنید. اما نیازی نیست برای دانلود کل بلاک چین منتظر بمانید.

توجه: قبل از صدور کلید خصوصی از کور والت باید بدانید که این کار ریسک بالایی دارد. کلیدهای خصوصی حساس بوده و استفاده از آنها خطرناک است و کوچکترین اشتباهی ممکن است شما را به دردسر انداخته و در نتیجه کل دارایی تان را از دست دهید.

اگر می توانید تا اتمام همگام سازی والت بیت کوین کور صبر کنید و کوین های خود را در بلاک چین منتقل کنید. اما اگر فرصت کافی ندارید و همگام سازی کور والت برای شما امکان پذیر نیست راهنمای زیر را به دقت دنبال کنید.

انتقال بیت کوین از والت QT به الکتروم

برای انتقال بیت کوین باید کلید های خصوصی را از بیت کوین کور صادر کنید. حتی اگر همگام سازی کیف پول با بلاک چین تمام نشده باشد، امکان صدور کلید های خصوصی وجود دارد. کاربران حتی می توانند کلید خصوصی آدرس مشخصی در والت بیت کوین کور و یا حتی همه آدرس ها را منتقل کنند.

آدرسی که کوین ها در آن ذخیره شدند را با استفاده از بلاک اکسپلورر پیدا کنید. سپس می توانید کلید های خصوصی آن آدرس ها را به کیف پول الکتروم خود صادر کنید.

برای صدور کلیدهای خصوصی از والت بیت کوین کور یا کلاینت بیت کوین QT، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. والت بیت کوین کور را راه اندازی کنید. اگر کیف پول شما قدیمی شده، نسخه جدید آن را دانلود و نصب کنید و فایل dat اصلی خود را جایگزین کنید.
  2. از پنجره دیباگ، تب کنسول را باز کنید.
  3. اگر والت بیت کوین کور شما رمزگذاری شده این متن را بنویسید: walletpassphrase “enter your passphrase” 500 ، این نوشته و جایگزین کردن عبارت داخل پرانتز با walletpassphrase، والت شما را باز می کند. اگر کیف پول شما رمزگذاری نشده نیازی به اجرای این مرحله نیست.
  4. به محض باز شدن کیف پول، عبارت روبرو را تایپ کنید: dumpprivkey “your bitcoin address” و سپس کلید Enter را بزنید.
  5. این فرایند کلید خصوصی آدرس بیت کوین مورد نظر را بازیابی می کند.
  6. برای قفل مجدد والت خود، عبارت walletlock را در پنجره کنسول تایپ کنید.

برای اخذ کلید خصوصی همه آدرس های کیف پولتان، مراحل زیر را طی کنید:

انتقال تمام کلیدهای خصوصی (رونوشت کیف پول)

سه مرحله بالا را انجام دهید. به محض آنلاک شدن کیف پول عبارت روبرو را dumpwallet “bitcoinkeys” در پنجره باز شده تایپ کرده و اینتر را بزنید.

به این ترتیب همه کلیدهای خصوصی در یک فایل (با فرمت WIF) منتقل می شود. به محل فایل رفته و آن را در نت پد و یا برنامه ادیت متن باز کنید، سپس تمام آدرس ها و کلیدهای خصوصی آن را مشاهده می کنید. اکنون می توانید این کلیدها را به کیف پول الکتروم خود منتقل کنید.

توجه: کاربران باید به این موضوع توجه کنند که کلیدها و کیف پول پس از انتقال کلیدهای خصوصی از والت بیت کوین کور امن نخواهند بود. فورا دارایی خود را با صدور کلید خصوصی و یا فرایند سوییپ (sweep) به کیف پول الکتروم خود منتقل کنید. همچنین پس از اینکه کلیدهای خصوصی را کپی و استفاده کردید، کلیپ برد و تاریخچه دستگاه را پاک کنید.

صدور کلیدهای خصوصی به کیف پول الکتروم

قبل از هر چیزی الکتروم را از سایت electrum.org دانلود و آن را وریفای کنید. سپس کیف پول جدیدی بسازید و عبارت بازیابی (seed) الکتروم را جای امنی یادداشت کنید.

شما می توانید از دو روش صدور و یا سوییپ برای استفاده از کلید های خصوصی در کیف پول الکتروم استفاده کنید.

برای صدور کلیدهای خصوصی باید کیف پول جدیدی بدون عبارت بازیابی ایجاد کنید. اما میتوانید کلیدهای خصوصی را با عبارت بازیابی موجود به کیف پول جدید سوییپ کنید. بنابراین کدام روش بهتری است؟

اگر کلیدهای خصوصی را صادر کردید باید توجه کنید که آنها بخشی از عبارت بازیابی الکتروم نشوند، زیرا در این صورت باید از هر کدام آنها جداگانه نسخه پشتیبان تهیه کنید. به این علت صدور کلیدهای خصوصی به کیف پول الکتروم ایده خوبی نیست زیرا با استفاده از عبارت نمونیک قابل بازیابی نیست. بنابراین باید به صورت موقت از آن کیف پول استفاده کنید. باید به محض صدور کلید خصوصی و انتقال بیت کوین ها به کیف پول و یا حساب صرافی، کیف پول موقت را کنار بگذارید و مجددا از آن استفاده نکنید.

عملکرد کیف پول های اچ دی به این صورت است که همه کلیدهای خصوصی از یک عبارت نمونیک واحد ناشی می شود. اگر کلید خصوصی خارجی را منتقل کنید بخشی از کیف پول نمی شود زیرا کلیدها از عبارت بازیابی تولید نشده اند.

بنابراین سریع ترین و بهترین روش برای انتقال بیت کوین از والت بیت کوین کور به الکتروم سوییپ کردن کلید ها است.

بخوانید " تولید تعداد محدودی لجر سفید به مناسبت تولد ده سالگی بیتکوینتولید تعداد محدودی لجر سفید به مناسبت تولد ده سالگی بیتکوین "

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01