مقالات

جستجو در مقالات

ورود کاربران ویژه

بنر ارز مدرن 1

learn1

بنر ارز مدرن 3

مقایسه ی لجر نانو  ایکس LEDGERNANO X و ترزور TREZOR T
مقایسه ی لجر نانو ایکس LEDGERNANO X و ترزور TREZOR T

مقایسه ی لجر نانو ایکس LEDGERNANO X و ترزور TREZOR T

مقایسه ی ولت لجر LEDGERNANO X با ولت ترزور TREZOR T

هر شخصی که تازه وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شود، خیلی زود با انواع داستان‌های ترسناک روبرو می‌شود از جمله ماجرای اکسچنج‌های هک شده و دارایی‌های به سرقت رفته، کلاهبرداری‌های هرمی و سرقت دارایی‌های مردم.

اکسچنج‌های متمرکز یکی از اهداف مهم هکرها هستند. در این اکسچنج‌ها کل ارزهای دیجیتال کاربران در یک محل نگهداری می‌شود که ممکن است هکرها سعی کنند به آن دست درازی کنند.

در چند سال اخیر بحث امنیت جزء بحث‌های داغ بوده و حوزه کریپتو با تجربیات تلخی که کسب کرده سعی می‌کند با هر روشی از خودش حفاظت کند. حالا اکسچنج‌های برتر و شناخته شده پروتکل‌های امنیتی دقیق و سختی دارند تا از دارایی‌های کاربران حفاظت کنند.

سیستم‌های ذخیره سرد، احرازهویت دو مرحله‌ای و فرایندهای شناسایی مشتریان (KYC) از جمله راهکارهای پیاده سازی شده برای مقابله با هک و کلاهبرداری در اکسچنج‌ها هستند. هیچکس مایل نیست که طعمه بعدی هکرها باشد. با توجه به سطح شدید رقابت در بازار اکسچنج‌ها، هر اکسچنجی همه تلاش خودش را می‌کند تا از آسیب‌های ناشی از هک و بی اعتبارشدن در امان باشد. در چنین شرایطی حفاظت از دارایی‌های دیجیتال کاربران بیش از هر زمانی اهمیت پیدا می‌کند.

همکاری و مشارکت دسته جمعی

اما نمی‌توانیم برای حفاظت از دارایی‌های خودمان فقط متکی بر اکسچنج‌ها باشیم. برای شکست دادن هکرها و ابزارهای تحت اختیارشان کاربران ارزهای دیجیتال مثل ما و شما باید همه تلاش خودمان را انجام دهیم.

برای افرادی که ارز دیجیتال زیادی دارند، بهترین روش حفاظت از دارایی‌هایشان خرید یک والت سخت‌افزاری است. همه این والت‌ها تقریباً به یک صورت عمل می‌کنند و یک نوع سیستم ذخیره سرد هستند یعنی دارایی‌های کاربران را به صورت آفلاین و دور از اتصال به اینترنت نگهداری می‌کنند.

وقتی کلیدهای خصوصی خودتان را دریافت کرده و در یک والت سخت‌افزاری ذخیره کردید، سرقت آنها برای هکرها تقریباً غیرممکن می‌شود. حتی اگر والت شما به کامپیوتری آلوده متصل شود، امکان استخراج اطلاعات از آن بدون دانستن عبارت یادآور وجود ندارد. کافیست خود والت را ایمن نگه دارید تا از امنیت دارایی‌های خودتان مطمئن باشید.

البته امکان انتخاب والت‌های نرم‌افزاری هم وجود دارد و این شمایید که تصمیم می‌گیرید به یک اکسچنج برای نگه داری دارایی‌های خودتان اعتماد کنید یا نه اما تقریباً هر شخصی که تجربه کار و فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را داشته باشد در جریان هست که اگر کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتالتان را نداشته باشید، کنترل و مالکیت آنها تحت اختیار شما نیست.

رقابت سنگین

حوزه والت‌های سخت‌افزاری کریپتو تحت اختیار دو نام بزرگ یعنی لجر و ترزور قرار دارد. شرکت‌های دیگری مثل Shapeshift هم دستگاه‌هایی مثل KeepKey دارند که در این بازار رو به رشد به رقابت می‌پردازند اما بیشتر اشخاصی که به دنبال والت سخت‌افزاری هستند از لجر یا ترزور استفاده می‌کنند.

هر دو شرکت از حدود سال 2014 شروع به کار کردند در نتیجه جزء قدیمی ترین نام‌های دنیای کریپتو محسوب می‌شوند. لجر در فرانسه تأسیس شد و در نیویورک و هنگ کنگ هم اداره دارد و دارای بیش از 130 کارمند است. ترزور هم شرکتی در جمهوری چک و شهر پراگ است که تابعه شرکت SatoshiLabs است. نکته جالب: ترزر به زبان جمهوری چک یعنی «ارزش».

ترزور اولین شرکتی بود که در سال 2014 یک والت سخت‌افزاری با نام ترزور وان روانه بازار کرد. چند ماه بعد لجر هم نانو S را با یکسری قابلیت روانه بازار کرد. هر دو دستگاه تقریباً یک قیمت دارند و قیمت نانو S 59 و ترزور وان 55 دلار است.

این دو دستگاه تفاوت چشمگیری ندارند. هر دو از کوین‌های مشابهی پشتیبانی می‌کنند، قیمت تقریباً یکسانی دارند و یک عملکرد مشابه دارند. انتخاب بین این دو گزینه بیشتر به ظاهر آنها و سلیقه شما بستگی دارد.

ترزور مدل وان

با در نظر گرفتن این نکته و اینکه دنیای تکنولوژی هیچ وقت بی حرکت نمی‌ماند، هر دو شرکت شروع به کار روی نسل جدید دستگاه‌های خودشان کردند. این دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفته تر بوده، قابلیت‌های بیشتر و امکان پشتیبانی از کوین‌های جدید را دارند.

بالا گرفتن رقابت

در این مطلب نگاهی دقیق به محصولات بعدی دو شرکت لجر و ترزور خواهیم داشت. در ادامه مطلب به مقایسه این دو محصول، قابلیت‌ها و امکانات آنها و همچنین قیمت آنها می‌پردازیم. انتظار می‌رود که در انتهای مطلب درک خوبی از طرز کار این دو دستگاه و گزینه مناسب برای خودتان کسب کنید.

ترزور مدل T و لجر نانو ایکس به ترتیب در فوریه 2018 و می‌ 2019 عرضه شدند در نتیجه ترزور زودتر مدل جدیدترش را عرضه کرد. با توجه به این موضوع، اول از همه محصول ترزور را بررسی می‌کنیم.

ترزور مدل T

وقتی ترزور مدل T را از جعبه درآورید، صفحه لمسی بزرگ، رنگی و زیبای آن نظر شما را به خود جلب می‌کند که دکمه‌های روی ترزور وان از آن حذف شده اند. این صفحه تراکم پیکسل 240×240 دارد تا به جابجایی هر چه راحت تر در منوهای دستگاه و کار کردن با آن کمک کند. داخل دستگاه پردازنده کورتکس – M4 ARM وجود دارد و بیرون آن یک پورت USB-C و کارت اسلات SD قرار دارد. وزن دستگاه 22 گرم است.

یک نکته مهم برای اشخاصی که به دنبال خرید والت سخت‌افزاری هستند، کوین‌ها و توکن‌های تحت پشتیبانی است. اگر بخش مهمی از پورتفولیوی شما با یک والت خاص ناسازگار است، در این صورت ممکن است به مشکل برخورد کنید. فهرست کوین‌های تحت پشتیبانی ترزور مدل T چشمگیر است و نسبت به ترزور وان پیشرفت قابل توجهی داشته است. ترزور وان فاقد قابلیت پشتیبانی از توکن‌های XRP، EOS، ADA و XTZ است اما دارندگان این دارایی‌ها می‌توانند هم آنها را در مدل T ذخیره کنند.

مروری اجمالی بر ترزور مدل T

عجیب نیست که این قابلیت‌های جدید و طراحی تازه تر منجر به افزایش قیمت ترزور مدل T نسبت به نسخه قبلی شده است. قیمت ترزور وان 55 دلار بود اما حالا ترزور مدل T با قیمت حدود 170 دلار فروخته می‌شود.

قیمت این دستگاه بالا است اما استفاده از این دستگاه با صفحه لمسی آن لذت بخش است و کار با آن بسیار راحت تر است. بعلاوه اگر یکی از ارزهای اشاره شده را داشته باشید، می‌توانید آنها را روی دستگاه ذخیره کنید.

مقایسه ی لجر نانو  ایکس LEDGERNANO X و ترزور TREZOR T

لجر نانو ایکس

پس از عرضه ترزور مدل T توسط ترزور، لجر هم وارد این چالش شد. این شرکت حدود یک سال بعد نانو ایکس را روانه بازار کرد که عرضه آن به دلیل ایجاد مشکلات برای تولید، به تأخیر افتاد. بالاخره این انتظار در ماه می‌ 2019 به پایان رسید.

نانو ایکس نسبت به نانو S و رقیب آن یعنی ترزور مدل T سنگین تر است. وزن این دستگاه 34 گرم است و افزایش وزن آن ناشی از باتری 100 میلی آمپرساعتی است که داخل آن قرار دارد چون این دستگاه قابلیت اتصال به بلوتوث را دارد تا بتوانید راحت تر از طریق گوشی هوشمند دستگاه را کنترل کنید. این ویژگی بین والت‌های سخت‌افزاری منحصربفرد است و به جبران عدم وجود صفحه لمسی (که در مدل T وجود دارد) کمک می‌کند.

برای جابجایی در منوهای دستگاه بدون استفاده از بلوتوث می‌توانید از دو دکمه آن استفاده کنید که شبیه به دکمه‌های نانو S و ترزور وان هستند. این دکمه‌ها در دو سمت صفحه قرار دارند و با فشردن همزمان آنها می‌توانید عملکرد دکمه «اینتر» را شبیه سازی کنید.

والت سخت‌افزاری لجر نانو ایکس

این دستگاه با استفاده از کابل USB Type-C به کامپیوتر متصل می‌شود. این دکمه‌ها خیلی خوب جاگذاری شده اند و طراحی آنها به نحوی است که باعث شده نانو ایکس نسبت به نانو S شیک تر و جذاب تر باشد. می‌توانید با استفاده از این دکمه‌ها در دستگاه جابجا شوید و برای فعال کردن کلید اینترنت هر دو دکمه را به صورت همزمان فشار دهید.

صفحه این دستگاه نسبت به نانو S بزرگتر است گرچه کار با آن نسبت به کار با صفحه لمسی مدل T راحت تر نیست. بعلاوه نانو S تنها قادر به ذخیره اپلیکیشن 5 والت است اما نانو ایکس برای 100 اپلیکیشن جا دارد در نتیجه از کوین‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند.

نانو ایکس در سایت لجر به قیمت 144 دلار به فروش می‌رسد. در صورت خرید از این سایت تحویل رایگان و تخفیف برای خرید چند دستگاه هم خواهید داشت. بدون شک این دستگاه نسبت به نانو S گران تر است اما نسبت به مدل T به طور قابل ملاحظه‌ای ارزان تر است.

LEDDDDDD

نرم افزار

پیش از مقایسه پهلو به پهلوی مدل T و نانو ایکس، بهتر است کمی به بررسی نرم‌افزار آنها بپردازیم. نرم‌افزار دستگاه ارتباط بین دستگاه را با اینترنت برقرار می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات ذخیره شده روی والت را مدیریت کرده و چند کار دیگر هم انجام دهید.

نرم‌افزار ترزور Trezor Bridge نام دارد و می‌توانید با استفاده از آن کوین‌های ذخیره شده در والت آنلاین ترزور را مدیریت کنید. مدتی نه چندان طولانی قبل، این کار با استفاده از یک افزونه کروم انجام می‌شد که متأسفانه در سال 2018 کنار گذاشته شد.

Browser Bridge والت سخت‌افزاری لجر

Trezor Bridge جایگزین این ابزار شده و پس از نصب به صورت آرام و بی مزاحمت در پس زمینه کار می‌کند. می‌توانید این ابزار را از طریق این لینک دانلود کنید که متأسفانه اپلیکیشن آن وجود ندارد. نرم‌افزار ترزور اپن سورس است در نتیجه امکان بررسی کد آن توسط همه وجود دارد.

اپلیکیشن لجر هم لجر لایو نام دارد که با استفاده از آن می‌توانید کوین و توکن‌های ذخیره شده در دستگاه را مدیریت کنید. بعلاوه این اپلیکیشن با Coinify هم ادغام شده که با استفاده از آن می‌توانید به روشی امن ارز دیجیتال بخرید. اگر هنگام خرید کوین‌ها لجر نانو ایکس متصل و فعال باشد، کوین‌های خریداری شده به صورت خودکار روی دستگاه ذخیره می‌شوند.

در حال حاضر می‌توان از طریق لجر لایو بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم و دش را خرید و قرار است USDT و Stellar هم به زودی به آن اضافه شود. برای استفاده از این سرویس باید فرایند احرازهویت (شناسایی مشتریان) را در Coinify طی کنید و در یکی از کشورهای ذکر شده در این فهرست باشید.

نرم‌افزار لجر لایو روی دستگاه‌های مختلف

BOWWRR

اپلیکیشن لجر لایو از طریق اپ استور و گوگل پلی قابل دانلود است و نسخه کامپیوتری آن هم عرضه شده. این اپلیکیشن با اندروید 7 و بالاتر و iOS 9 و بالاتر کار می‌کند. برای نسخه کامپیوتری باید ویندوز 8 به بعد، مک او اس 10.10 به بعد یا لینوکس داشته باشید.

می توانید با این اپلیکیشن ارز دیجیتال ارسال و دریافت کنید و از 26 کوین و بیش از 1250 نوع توکن ERC-20 حمایت می‌کند. در این اپلیکیشن قابلیت استیکینگ هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید با قرار دادن کوین‌های خودتان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه و ساختن بلاک‌های جدید، درآمد کسب کنید. با انجام این کار پاداش استیکینگ ایجاد می‌شود و به حساب شما واریز خواهد شد. هر کوینی قابل گرو گذاشتن نیست اما لجر لایو از کوین‌های اصلی یعنی تزوس، ترون، نئو، کازماس، EOS و الگورند پشتیبانی می‌کند.

بر خلاف ترزور، کد لجر اپن سورس نیست اما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه صفحه گیت‌هاب آن را چک کنید.

والت سخت‌افزاری را از کجا بخریم؟

امروزه تقریباً هر کاربری خریدهای خودش را از طریق اینترنت و سایت‌هایی مثل آمازون انجام می‌دهد.

در رابطه با والت‌های سخت‌افزاری انجام این کار به شدت منع می‌شود. هر مدل و برندی که انتخاب کرده باشید، هرگز نباید آن را از سایتی به غیر از تولید کننده اصلی بخرید حتی از سایت‌هایی مثل آمازون، ایبی و سایر فروشگاه‌های آنلاین.

دلیل مطرح شدن این توصیه این است که بارها مشاهده شده چنین والت‌هایی قبل از فروش باز و دستکاری شده و عبارت بازیابی آنها استخراج شده است. خریدار از این موضوع بی خبر است و فقط وقتی متوجه این موضوع خواهد شد که دارایی‌هایش ناپدید شوند.

تنها راه برای پیشگیری از بروز این مشکل، خرید دستگاه از شرکت سازنده است. محصول خریداری شده باید هولوگرام سالم و غیرمخدوش شده داشته باشد. اگر به نظر می‌رسد که هولوگرام دستگاه دستکاری شده حتماً آن را برگردانید و از به کار بردن آن خودداری کنید.

ترزور مدل T یا لجر نانو ایکس؟

هر دو وسیله نسبت به مدل قبل از خودشان پیشرفت قابل توجهی داشته اند. لجر نانو S و ترزور وان دستگاه‌های خیلی خوبی بودند (و هنوز هم هستند). اگر پورتفولیوی کوچکی دارید احتمالاً این دستگاه‌ها برای شما کفایت می‌کنند.

اما اشخاصی که مایلند امنیت خودشان را ارتقاء دهند، بهتر است جدیدترین محصول یکی از این دو شرکت را انتخاب کنند. پشتیبانی از کوین‌های بیشتر، راحتی استفاده و قدرت پردازشی بیشتر از جمله امکانات مدل‌های جدیدتر هستند.

برنده نهایی: لجر نانو ایکس

رقابت بین این دو محصول بسیار نزدیک است اما باید لجر نانو ایکس را پیروز اعلام کنیم. ترزور مدل T صفحه لمسی جذاب و قابلیت پشتیبانی از کوین‌های زیادی را دارد اما لجر از نظر اتصال بلوتوث و فضای ذخیره برتری دارد. البته یکی دیگر از دلایل موفقیت لجر، اپلیکیشن لجر لایو است.

لجر درگاهی برای دسترسی به امکانات دیگر از جمله خرید، فروش و استیکینگ در اختیار کاربران قرار داده است. محبوبیت استیکینگ روزبروز بیشتر می‌شود و نقش مهمی در موفقیت این وسیله دارد.

هر دستگاهی را که انتخاب می‌کنید حتماً آن را از فروشنده اصلی بخرید. پس از نوشتن عبارت یادآور و تنظیم پین کد مراقب باشید که شخصی غیر از شما به آن دسترسی نداشته باشد. اگر ارز دیجیتال زیادی دارید، باید به خوبی از والت خودتان و عبارت یادآور آن حفاظت کنید.

بعضی از اشخاص ترجیح می‌دهند که عبارت یادآور را روی یک کاغذ نوشته و در محلی امن دور از خود دستگاه نگه دارند. شاید زحمت این کار زیاد به نظر برسد اما امنیت دارایی شما را تضمین می‌کند.

تماس با ما

آدرس آدرس 1 : تهران، جردن، خیابان تندیس، پلاک 34، واحد 6
آدرس آدرس 2  : تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری ، خیابان ابن سینا
 
تلفن تلفن واحد فروش : 26230198
پاسخگویی ساعات پاسخگویی : روزهای غیرتعطیل از 9 صبح الی 17 عصر
 امکان مراجعه حضوری نیست حتما برای مراجعه حضوری از قبل هماهنگ بفرمایید
telegram 32 جهت پشتیبانی فنی تنها در تلگرام پیام دهید .

ما را دنبال کنید

کانال تلگرام
اینستاگرام 
کانال آپارات 
 
تمامی حقوق مادی و معنوی برای ارز مدرن محفوظ می باشد.

طراحی سایت : ایران مدرن

image01